اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

زنجان: سه راه امجدیه - ابتدای کوی سعیدیه *** ◄ تلفن: 7 - 33569166 - 024 ► *** ایمیل: hrcoz.ir@gmail.com

اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

زنجان: سه راه امجدیه - ابتدای کوی سعیدیه *** ◄ تلفن: 7 - 33569166 - 024 ► *** ایمیل: hrcoz.ir@gmail.com

اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

اول دفتـر بـه نام ایزد باقـی

کم آبی و ضرورت کشت گونه های مقاوم در ایران

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ب.ظ

هنوز بیش از نیمی از زمین‌های با ظرفیت کشت و زرع ایران، به دلیل خشکی و شوری خاک دست نخورده هستند و فائو توصیه نموده که کینوا را حتی در اراضی فقیر و لم‌یزرع می‌توان کشت نمود. به بیان دکتر حسن سلطانلو، در کویر مرکزی ایران در اراضی که هیچ گیاهی به عمل نمی آید ولی مستعد کشاورزی هستند، کاشت کینوا به دلیل نیاز آبی کم می‌تواند گسترش یابد و به اشتغال‌زایی در این مناطق کمک نماید.

قیمت جهانی گندم 350 دلار در هر تن است، کینوا 3 هزار 200 دلار قیمت دارد و در برخی ارقام قیمت آن به 8 هزار دلار می رسد با این وجود که هزینه‌های تولید در واحد سطح این گیاه در ایران کمتر از گندم خواهد بود زیرا کشت این گیاه نیاز به آب، کود و عملیات زراعی بسیار کمتری نسبت به گندم دارد.

Quinoa farmer

Quinoa گیاهی است با نام علمی Chenopodium quinoa willd که بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می شود.
گیاه کینوا قادر است شرایط آب و هوایی از 4 تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل کند. معمولا خودگشن است اما گرده افشانی در میزان 10 تا 15 درصد رخ می دهد ، دانه در خوشه های بزرگ بر روی یک خوشه که شبیه سورگوم است تولید می شود. گیاه مناطق خشک و نیمه خشک است و کاملا به شرایط کم آبی مقاوم است. جوانه زدن 24 ساعت پس از کشت که رطوبت کافی باشد شروع می شود و در سه تا پنج روز گیاه نمایان می گردد. برگهای آن معمولا به صورت سبزیجات برگ دار مثل اسفناج خورده می شود که در گیاهان جوان معمولا سبز اما در گیاهان بالغ زرد ، فرمز و یا بنفش است.

بهترین PH برای رشد آن  6 تا 7 است اما قادر است در رنج  PH اسیدی یعنی 5.5 تا قلیایی بالا یعنی 9.5 رشد کند. این نشان میدهد که به سمیت آلومینیوم نیز مقاوم است. نیاز آبی آن 400 تا 800 میلیمتر بوده و با 250 میلیمتر نیز نتیجه ایده آل داده است.

گیاه کینوا را از اردیبهشت تا مردادماه می توان کشت نمود. بهترین زمان کشت برای برداشت بهینه مردادماه است. قادر به رشد در زمینهای سبک تا خشن می باشد. جهت افزایش تناژ درهکتار میتوان میزان بذر مصرفی در هکتار را بالا برد اما این بستگی به شرایط محیطی و تغذیه ای گیاه دارد. دوره رشدی گیاه 4 تا 7 ماه می باشد. رنج تولید گیاه در هکتار 1200 تا5000 کیلو می باشد. دو رقم Sajama و Santa Maria جزو ارقام مهم زراعی به شمار میروند که تولید و عملکرد رقم Santa Maria بیشتر می باشد.

این فایل pdf حاوی اطلاعاتی در مورد این گیاه مقاوم است.

کینوا

  • حمید طاوسی