اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

زنجان: سه راه امجدیه - ابتدای کوی سعیدیه *** ◄ تلفن: 7 - 33569166 - 024 ► *** ایمیل: hrcoz.ir@gmail.com

اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

زنجان: سه راه امجدیه - ابتدای کوی سعیدیه *** ◄ تلفن: 7 - 33569166 - 024 ► *** ایمیل: hrcoz.ir@gmail.com

اخبار پژوهش سرای دکتر حسابی ناحیه یک زنجان HRCOZ

اول دفتـر بـه نام ایزد باقـی

ویروس زیکا

سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ق.ظ

 

ویروس زیکا و علائم و روش‌های درمان آن

 

مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران ویروس زیکا را معرفی و علائم ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

سید حمیدرضا منوری در مورد بیماری زیکا گفت: “ویروس زیکا نوعی ویروس نوظهور است که از پشه به انسان منتقل می‌شود. این ویروس از طریق پشه آلوده به ویروس زیکا در نواحی حاره‌ای به بدن افراد منتقل می‌شود؛ تاکنون در قاره آفریقا، آمریکا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام افرادی به این بیماری مبتلا شده‌اند. پشه‌هایی به نام آئدس ناقل این ویروس هستند و معمولا صبح و یا غروب عمل گزش را انجام می‌دهند و مخزنشان نیز ناشناخته است.”

     منوری در ادامه گفت: “عفونت ویروس زیکا در قاره امریکا در حال انتشار است و در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیق دوره کمون (زمان مواجهه با ویروس تا شروع علائم بالینی) را در این بیماری تشخیص داد. اما احتمالا چند روز به طول می‌انجامد. علائم این بیماری مشابه علائم سایر عفونت‌های آربوویروسی از قبیل تب دانگ است. علائمی مانند تب، راش‌های پوستی، التهاب ملتحمه چشم (کونژکتیویت)، درد عضله و مفاصل، ناخوشی و سردرد همگی علائم بیماری زیکا هستند. معمولا همه این علائم ملایم و خفیف هستند و نهایتا یک هفته به طول طول می‌انجامند.”

 مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: “این اواخر مقامات بهداشتی محلی در کشور برزیل از افزایش عفونت‌های ویروس زیکا در عموم مردم خبر دادند. علاوه بر این آن‌ها اعلام کردند تعداد کودکان متولد شده با میکروسفالی در شمال شرق برزیل در حال افزایش است؛ روش تشخیص این بیماری به این صورت است که باید ویروس را از نمونه‌های خون جدا کرد. در هفته اول عفونت ویروس زیکا می‌تواند در خون وجود داشته باشد و با گزش پشه از فردی که این ویروس در خون او وجود دارد به فرد دیگری منتقل شود.”

 حمیدرضا منوری اظهار کرد: “این بیماری معمولا ملایم و خفیف است و به درمان خاصی نیاز ندارد؛ افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید به اندازه کافی استراحت کنند. به اندازه کافی مایعات بنوشند و با داروهای مناسب درد و تب خودشان را درمان کنند؛ درصورت بدتر شدن علائم باید به پزشک مراجعه کنند. هنوز برای این بیماری واکسنی موجود نیست.”

 منوری به افرادی که قصد مسافرت به کشورهایی را دارند که ویروس زیکا در آن‌ها وجود دارد توصیه کرد: “پیراهن‌های آستین بلند و شلوارهای بلند مخصوصا شلوار جین به تن کنند تا از گزش پشه‌ها در امان باشند، در مکان‌هایی اقامت کنند که دارای تهویه مطبوع باشند، درب و پنجره توری داشته باشند تا از ورود پشه‌ها جلوگیری کنند و حتما از پشه‌بند استفاده کنند

.”

  • حمید طاوسی